کم رنگ شدن مشایی و پر رنگ شدن بقایی

شرق در یادداشتی با عنوان :مشایی همچنان در سایه است،اوج‌گیری بقایی در دولت نوشت: محمود احمدی‌نژاد پس از انتقادها و در مواردی فشارهای بسیاری که از سوی جبهه اصولگرایان و نهاد‌های مختلف برای حذف برخی اطرافیانش و جریانی موسوم به «انحرافی» متحمل شد، این روزها سعی می‌کند چهره‌های نزدیک به خود را جایگزین یکدیگر کند. احمدی‌نژاد تلاش دارد حساسیت‌ها را از روی کابینه و حلقه اصلی یارانش که به گفته او «خط قرمز‌های او محسوب می‌شوند»، کم کند. اما گزینه‌های احمدی‌نژاد تغییر ماهیت چندانی نداده و از همان حلقه اصلی انتخاب می‌شوند.


از همین‌رو، هرچه این روزها حضور اسفندیار رحیم‌مشایی، مشاور ارشد و رییس دفتر رییس‌جمهوری کمرنگ شده و نشانی از او در دولت و نهاد ریاست‌جمهوری یافت نمی‌شود، حمید بقایی نزدیک‌ترین یار مشایی - که معاونت اجرایی و سرپرستی نهاد را بر عهده دارد - پر رنگ‌تر در انظار عمومی ظاهر می‌شود. این روزها حمید بقایی است که دوشادوش احمدی‌نژاد از هیات دولت خارج می‌شود و کنار او در جلسات می‌نشیند. در مراسم‌ها حاضر می‌شود و نقش پررنگ‌تری در امور نهاد ریاست‌جمهوری بر عهده گرفته است.




روزنامه «خراسان» خبر داده که محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس‌جمهوری به ارایه گزارش وزارتخانه‌ها و نهادهای انقلابی به حمید بقایی تاکید کرده است. پس از حکم رییس‌جمهوری مبنی بر فعالیت بقایی به عنوان مسوول کمیته خرید و فروش ساختمان‌های دولتی در تهران، شنیده شده محمدرضا رحیمی نیز طی نامه‌ای به تمام وزارتخانه‌ها و نهادهای انقلابی طی ماه جاری، خواستار ارایه گزارش وضعیت ساختمان‌های مازاد آنها به حمید بقایی شده است. این مساله یکی از وظایف جدید این روزهای بقایی به شمار می‌آید.



حمید بقایی، رییس سازمان میراث فرهنگی بود که به عنوان معاون اجرایی رییس‌جمهوری و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری منصوب و جایگزین اسفندیار رحیم‌مشایی، شد. در آن زمان تحلیل‌گران مسایل سیاسی و برخی چهره‌ها بر این باور بودند که اسفندیار رحیم‌مشایی مهره‌ای سوخته برای کابینه است که فقط حساسیت‌ها را بر دولت افزایش داده است. برخی یر این باور بودند که افزایش اختیارات و مسوولیت‌های جدید برای بقایی به این دلیل است که این گزینه نزدیک به مشایی با فضای پاستور آشنا شود و حضور گسترده‌تری در پاستور داشته باشد. در چنین شرایطی برخی از او حتی به عنوان گزینه بعدی ریاست‌جمهوری یاد می‌کردند.



با این حال بقایی به دلیل نزدیکی زیادی که به اسفندیار رحیم‌مشایی داشت، در ابتدای امر با واکنش‌های شدیدی همچون برخوردی مواجه شدکه با مشایی صورت می‌گرفت تا جایی که اخبار به سمتی پیش رفت که ابتدا زمزمه بازداشت بقایی، معاون اجرایی احمدی‌نژاد با ادعای خبرگزاری فرانسه مبنی بر اینکه بقایی تحت بازجویی است در رسانه‌های داخلی مطرح شد. سپس شجونی، عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با «شرق» از بازداشت موقت و آزادی بقایی خبر داد؛ خبری که البته از سوی اژه‌ای دادستان کل کشور تکذیب شد.



بقایی گام به گام پشت مشایی



اوایل دهه 80، رحیم‌مشایی به رادیو تهران آمد و بقایی را نیز با خود به این مجموعه آورد. این رفاقت با ریاست مشایی به رادیو پیام بازمی‌گردد که با رفتن مشایی به معاونت فرهنگی- هنری شهرداری تهران در زمان تصدی احمدی‌نژاد بر شهرداری تهران و پس از آن در دولت نهم به دنبال ریاست مشایی بر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، بقایی همواره در کنار او بوده است. با پررنگ شدن سمت‌های بقایی در نهاد ریاست‌جمهوری و پررنگ شدن حضور او در کنار مشایی، پرونده‌ای برای حمید بقایی با رای دیوان عدالت اداری اعلام شد که به چهار سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شد.




از سوی دیگر نمایندگان مجلس نیز پرونده مشترکی علیه مشایی و بقایی در کمیسیون اصل 90 مجلس تشکیل دادند. در چنین شرایطی بقایی، محمود احمدی‌نژاد را «کوروش زمان» لقب داد و گفت: «اگر به کارهایی که آقای احمدی‌نژاد انجام داده دقت کنیم، می‌توانیم بگوییم آقای احمدی‌نژاد، کوروش زمانه است. آقای احمدی‌نژاد با مواضعی که در مقابل آمریکا در سازمان ملل گرفته، به نوعی کوروش زمان است.» با این حال حساسیت‌ها بر مشایی همواره بیشتر از بقایی بود. پس از حاشیه‌ها و انتقادهای فراوانی که از سوی مسوولان و مقامات کشور و جبهه اصولگرایی به جریان انحرافی وارد شد و برخی از اعضای این جریان بازداشت شدند، حضور مشایی در کابینه و جلسات کمتر و کمرنگ‌تر شد. خبرنگاران در جلسات هیات دولت و مراسم‌های مختلف به دنبال مشایی می‌گشتند تا تصویری از او در دولت ثبت کنند؛ اما هر‌چه بیشتر تلاش می‌کردند کمتر موفق می‌شدند.



در همین رابطه، هفته گذشته روزنامه «جمهوری اسلامی» در خبری از حاشیه جلسه هیات دولت نوشت که اسفندیار رحیم‌مشایی در این جلسه حضور داشته و وقتی دوربین‌های خبرنگاران وارد جلسه شدند مشایی جلسه را ترک کرد. این روزها مشابه این خبرها و شایعه‌ها در رسانه‌ها فراوان مطرح می‌شود اما آنچه قابل مشاهده است حضور بقایی در جلسات دولت و همراهی با احمدی‌نژاد در غیاب مشایی است؛ گرچه تحلیل‌گران معتقدند مشایی همچنان در پشت پرده برای کابینه دهم نقش‌آفرینی می‌کند و مشاوره‌های اصلی را به رییس دولت می‌دهد اما بقایی به عنوان نزدیک‌ترین یار مشایی در کنار احمدی‌نژاد حضوری فعال و پررنگ‌تر دارد که جای خالی مشایی و صندلی او را در دولت پر کرده است.



چرخش افراد در جایگاه‌های مختلف در دولت و تغییر تاکتیک‌ها و تکنیک‌ها در به کار‌گیری چهره‌ها نشان می‌دهد گرچه احمدی‌نژاد نیروهای خود را جا به‌جا می‌کند و افراد در جایگاه‌های مختلف نقش‌آفرینی می‌کنند اما برخلاف همه فشارها و انتقادها به رییس دولت و تهدیدها به برخورد با جریان انحرافی او به حلقه اصلی یاران خود همچنان وفادار است و آنها را به خود نزدیک نگه می‌دارد.


منبع: شرق

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا